Stare porzekadło mówi: „Jak Cię widzą, tak Cię piszą”. To porzekadło zdecydowanie dotyczy także biznesu. Dlatego identyfikacja wizualna marki / firmy jest tak istotna.
Przy projektowaniu identyfikacji wizualnej, która w pełni odda wartość naszej firmy musimy zwrócić uwagę na kilka kwestii:
– musimy mieć jasność w kwestii tego czym jest identyfikacja wizualna,
– musimy zdawać sobie sprawę z tego z jakich środków możemy korzystać przy tworzeniu identyfikacji wizualnej,
– powinniśmy zdawać sobie sprawę z tego dlaczego identyfikacja wizualna jest taka ważna,
– powinniśmy dokonać analizy klientów, swojej firmy oraz konkurencji,
– powinniśmy stworzyć opis teoretyczny naszej identyfikacji wizualnej.
Następnie powinniśmy wykorzystać całość tej wiedzy do stworzenia projektów odpowiedniej identyfikacji wizualnej, z których po poddaniu pod ocenę różnym grupom klientów, niezależnym ekspertom, wybierzemy i dopracujemy najlepsze.
A po wyborze identyfikacji wizualnej powinniśmy spisać zasady, którymi będziemy się kierować w prezentacji firmy w odpowiednich księgach (np. księga identyfikacji wizualnej, księga marki, księga znaku).
Jeżeli planujesz zlecić identyfikację wizualną zewnętrznej firmie koniecznie zapoznać się z ofertą https://brandbay.pl/uslugi-digital
Czym jest identyfikacja wizualna?
Identyfikacja wizualna to obrazowe, graficzne odzwierciedlenie wartości, historii, cech, charakteru firmy / marki.
Identyfikacja wizualna obejmuje:
- stronę internetową oraz strony w serwisach społecznościowych,
- wizytówki firmowe,
- ulotki, broszury, plakaty, standy, roll-upy, banery firmowe,
- oznakowanie pojazdów, siedziby firmy,
- ubrania pracowników,
- gadżety firmowe,
- i inne produkty i miejsca związane z firmą / marką.
Jakich środków podstawowych używamy do tworzenia identyfikacji wizualnej?
Przy tworzeniu identyfikacji wizualnej korzystamy z takich podstawowych elementów jak:
– logo,
– symbole firmowe,
– odpowiednia kolorystyka (np. pastele, żywe, matowe, błyszczące),
– linie (ciągłe, przerywane, grube, cienkie),
– kształty (np. ostre, kanciaste, obłe),
– styl czcionki,
– kompozycja wizualna (zarówno na stronie, wizytówkach, akcydensach, materiałach marketingowych)
– etc.
Dlaczego identyfikacja wizualna jest taka ważna?
Właśnie dlatego, że jak nas widzą tak nas piszą. A konkretniej, dlatego, że obraz jest przekazem bardzo silnie wpływającym na decyzje dotyczące zakupu produktów / usług czy współpracy z daną firmą, a identyfikacja wizualna zazwyczaj jest pierwszym obrazem skojarzonym z naszą firmą, który dociera do potencjalnych klientów.
Przy pomocy dobrej identyfikacji wizualnej możemy przekonać bardzo wiele osób i firm, że warto z nami współpracować, korzystać z naszych usług.
Identyfikacja wizualna może wzbudzać pozytywne emocje, zaufanie do firmy, zachęcać do zaangażowania.
Słaba identyfikacja wizualna może zniechęcić potencjalnych klientów i kontrahentów do współpracy, nawet pomimo tego, że nasze produkty i usługi są najwyższej jakości.
Jak oddać wartość firmy?
Aby dobrze oddać wartość firmy dzięki identyfikacji wizualnej powinniśmy dokonać analizy klientów, firmy i konkurencji.
Analiza klienta
W pierwszej kolejności w biznesie zawsze myślimy o klientach. Podobnie jest w przypadku tworzenia identyfikacji wizualnej.
Analizujemy potrzeby naszych klientów, emocje towarzyszące im podczas zakupów, podejmowaniu decyzji, wykorzystywaniu nabytych towarów czy usług (poczucie swobody, poczucie bezpieczeństwa, poczucie prestiżu, przypływ adrenaliny, radość, etc.).
Będziemy się następnie starali stworzyć identyfikację wizualną najlepiej wpisującą się w te emocje, pobudzającą do takich emocji.
Analizujemy produkty z innych branż, z których korzystają nasi klienci. Przykładowo, być może kupują oni komputery i smartfony firm Apple, posiłki spożywają w małych lokalnych restauracjach, kawę pijają w Starbucksie, jeżdżą Uberem lub na hulajnodze, etc. Analizujemy więc jak te firmy prezentują się wizualnie i szukamy ewentualnych podobieństw lub kluczowych elementów tych wizualizacji. Klienci mogą mieć już pozytywne skojarzenia z danymi identyfikacjami wizualnymi, możemy więc skorzystać z tego tworząc naszą identyfikację wizualną.
Analiza firmy
W drugiej kolejności możemy dokonać analizy firmy, czyli spisujemy sobie:
– czym się zajmujemy,
– jakie produkty i usługi oferujemy,
– jakie wartości nam przyświecają,
– jaką mamy misję,
– czym się charakteryzujemy (żywioł, spokój, pomysłowość, precyzja),
– jaka jest historia naszej firmy,
– co chcemy przekazać klientom.
Analiza konkurencji
W trzeciej kolejności dokonujemy analizy konkurencji:
– kto jest naszą bezpośrednią konkurencją,
– w czym różnimy się od konkurencji,
– w czym konkurencja jest do nas podobna,
– jak wygląda identyfikacja wizualna naszej bezpośredniej konkurencji.
Jest to istotne, abyśmy nie stworzyli zbyt zbieżnej identyfikacji wizualnej z tym z czym kojarzy się już nasza konkurencja oraz abyśmy uwypuklili te elementy, które stawiają nas w dobrym świetle, w których jesteśmy liderami w naszej branży.
Opis teoretyczny identyfikacji wizualnej
Po dokonaniu analiz tworzymy sobie opis teoretyczny identyfikacji wizualnej ze wskazaniami dotyczącymi tego jakich kolorów użyć, jakiego rodzaju kompozycji, etc. w zależności od tego co te kolory, kompozycje mogą oznaczać, jak mogą wpływać (czarny – może to być smutek, albo prestiż, czerwony – atrakcyjność, ambicja, wojna, biały – ślub, niewinność, etc.).
Stworzenie projektów i wybór najlepszych
Aby dobrze oddać wartość firmy, po dokonaniu opisu tego co chcemy przekazać powinniśmy wykonać kilka prototypów projektów, które następnie przedstawimy niezależnym ekspertom i klientom do oceny z pytaniami na ile dana identyfikacja ich przekonuje do marki / firmy, ewentualnie co by zmienili, z czym im się kojarzy dany projekt, jakie emocje w nich wzbudza, etc.
Po takich analizach możemy dokonać ostatecznego wyboru najlepszego projektu, dopracować go, poddać kolejnej ocenie i oszlifować nasz diament przed okazaniem go szerszej publiczności.
Stworzenie księgi identyfikacji wizualnej
Po stworzeniu identyfikacji wizualnej zawsze tworzymy księgę identyfikacji wizualnej, księgę marki, księgę znaku związaną z logo. Prezentując się gdziekolwiek sięgamy do tych ksiąg i stosujemy się do zapisanych tam zasad i korzystamy z zaprojektowanych wzorców.
W księgach tych zapisujemy zarówno to jak wygląda nasza identyfikacja wizualna, jak i to jakich materiałów i narzędzi używamy do jej tworzenia.
W jaki sposób projektować identyfikację wizualną w praktyce?
Tworząc identyfikację wizualną w praktyce:
– przede wszystkim odpowiedz sobie na pytanie ile masz czasu na stworzenie identyfikacji wizualnej swojej firmy,
– następnie ustal na jakie analizy możesz sobie pozwolić na danym etapie prowadzenia swojej firmy, a na jakie przyjdzie czas później,
– przeanalizuj co masz do przeanalizowania,
– zaprojektuj identyfikację wizualną,
– stwórz księgę identyfikacji wizualnej, księgę marki, księgę znaku i stosuj się do zapisanych tam zasad i projektów graficznych,
– rozwiń firmę,
– za pewien czas powtórz proces, gdyż zarówno Twoja firma się zmienia, zmienia się konkurencja, zmieniają się klienci.
Zawsze dbaj o to, żeby czas i środki były warte zmiany, czyli analizuj też efekty które spodziewasz się osiągnąć dzięki zmianie identyfikacji wizualnej. Identyfikacja wizualna nie może być sztuką dla sztuki, nie chodzi o to, żeby ładnie wyglądać, ale żeby dana identyfikacja przekładała się na to że będziesz miał/a więcej klientów, którzy będą bardziej lojalni dla Twojej marki, Twoi pracownicy będą z dumą prezentowali się z gadżetami firmowymi i napędzali nowych klientów, etc.
Diabeł tkwi w szczegółach.
Na zakończenie jeszcze jedno powiedzenie. Pamiętajmy, że „diabeł tkwi w szczegółach”.
Aby oddać wartość firmy środki, których używamy do identyfikacji naszej firmy powinny być więc najwyższej jakości (wizytówki na papierze o odpowiedniej gramaturze, albo na specjalnym tworzywie; ulotki, banery, zdjęcia w odpowiedniej rozdzielczości, etc.).