Gry komputerowe i na konsole na płytach przechodzą do lamusa – kolejny powód, aby przejść na światłowód

Rozmiar kultowej gry Super Mario Bros. z 1985 roku wynosił około 31 kB. Obecnie wielkość przeciętnej gry z górnej półki może przekraczać nawet 100 GB, czyli 100 milionów kB! Kilka lat temu wydawało się, że płyty i napędy Blu-Ray rozwiążą problem gier wymagających bardzo dużej ilości danych. W praktyce okazuje się, że gracze chętniej od fizycznych nośników wybierają dziś wersje cyfrowe gier, zarówno na konsolach, jak i komputerach. Jak szybko pobierać tak duże gry? Odpowiedź jest jedna – światłowód!

Gry komputerowe i na konsole – wydania pudełkowe odchodzą powoli do historii

Każdy, kto zaczynał swoją przygodę z grami komputerowymi czy na konsolę pod koniec XX wieku, pamięta ekscytujące wyprawy do sklepu, gdzie można było przebierać w pięknie wydanych, dużych i kolorowych pudełkach z płytami. Dziś zakup gier wygląda zupełnie inaczej – dane pokazują, że zdecydowanie częściej wymaga on jedynie przejrzenia zawartości cyfrowego sklepu, kliknięcia wybranej pozycji i ściągnięcia jej na komputer lub konsolę.

Na PC gry w wersji cyfrowej wyparły gry w pudełku już dawno. Według portalu Statista, w 2018 roku sprzedaż wydań cyfrowych gier wynosiła aż 83%! Zmienia się również rynek gier na konsole, chociaż trend jest ten sam.

Według danych zaprezentowanych przez Sony pierwszy kwartał 2019 roku był pierwszym w historii, kiedy sprzedaż wydań cyfrowych PlayStation prześcignęła gry w pudełkach. Na razie przewaga „digitalu” jest nieznaczna – 53% do 47% – ale wszystko wskazuje, że będzie tylko rosła.

Gry cyfrowe – ile miejsca zajmują i ile czasu potrzeba, by je ściągnąć?

Gry cyfrowe to wygoda, dostęp do liczących tysiące tytułów bibliotek, a często także atrakcyjna cena. Największą barierą dla wielu graczy może być natomiast czas pobierania danych. Gry są coraz bardziej dopracowane, szczegółowe, a przez to zajmują coraz więcej miejsca. Jak duże są najpopularniejsze gry i jak dużo czasu zajmie ich pobranie przy łączu o prędkości 20 MB/s? Sprawdźmy!

  • Red Dead Redemption 2 – 92 GB danych do pobrania; czas pobrania – blisko 10 godzin 30 minut;
  • FIFA 20 – 40 GB; czas – 4 godziny 30 minut;
  • Wiedźmin 3 – 50 GB; czas – 5 godzin 40 minut;
  • Grand Theft Auto 5 – 60 GB; czas – 6 godzin 50 minut;
  • Call of Duty: Modern Warfare (2019) – 175 GB; czas – prawie 20 godzin.

Jak wynika z powyższych danych, od chwili zakupu do faktycznego rozpoczęcia rozgrywki może minąć naprawdę sporo czasu. Dodatkowo trzeba brać pod uwagę fakt, że niemożliwe jest pobieranie danych cały czas z maksymalną prędkością. W końcu w tak długim czasie któryś z domowników może chcieć obejrzeć coś na serwisie streamingowym lub zagrać w grę on-line, a wówczas prędkość downloadu może znacznie spaść.

Trzeba też pamiętać, że bardzo często do pakietu danych niezbędnych do instalacji trzeba doliczyć tak zwane patche i poprawki, które również mogą liczyć kilka, a nawet kilkanaście GB. To wydłuży czas jeszcze bardziej. Czy cały proces można usprawnić?

Orange Światłowód – szybki internet bez limitu

Odpowiedzią na rosnącą wielkość gier cyfrowych jest szybki internet bez limitu. Obecnie technologią, która umożliwia pobieranie danych z najwyższą prędkością, jest światłowód. Największym polskim dostawcą tej technologii jest Orange. Ze szczegółami oferty można zapoznać się pod tym linkiem: https://www.orange.pl/view/oferta/internet-domowy.

Światłowód Orange operatora potrafi osiągnąć prędkość pobierania do 1 GB/s. Taka szybkość pozwoli pobrać Call of Duty: Modern Warfare (2019) w… mniej niż 24 minuty. W świat Wiedźmina 3 będzie można zanurzyć się w ciągu zaledwie 7 minut, a pierwsze bramki w grze FIFA 20 padną w 6 minut od rozpoczęcia pobierania.

Bardzo ważną cechą Światłowodu Orange jest fakt, że jest to internet bez limitu. Można zatem pobierać dowolną ilość danych bez obawy, że po przekroczeniu pewnej wartości prędkość łącza spadnie. Światłowód Orange można wybrać jako internet domowy lub w pakiecie Orange Love, gdzie obok dostępu do internetu abonent otrzyma też pakiet usług multimedialnych i telekomunikacyjnych – telewizję, abonament komórkowy i telefon stacjonarny.

Artykuł sponsorowany.

[Głosów:0    Średnia:0/5]

ZOSTAW ODPOWIEDŹ